Chokladmuffins

Här kommer receptet på chokladmuffinsarna jag bakade idag :)

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
100 g mörk choklad (dock använde jag 150g vit choklad)
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
5 msk kakao
3,5 dl vetemjöl
2 dl mjölk
ev. 2-3 dl frysta hallon

Do it like this:
Sätt ugnen på 175 grader
Skär upp smöret och lägg det i en bunke (så hinner det bli lite varmare än kylskåpskallt)
Häll på strösockret

Smörj en muffinspanna som rymmer 12 st stora muffins eller ta fram stora muffinsformar.
Hacka chokladen.

Vispa smör och socker till en jämn smet (påminner lite om äggröra, haha) använd elvisp som du kan använda igenom hela receptet där det står vispa.
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa snabbt ihop till en fin smet.

Vispa ner vaniljsocker och bakpulver och vispa sedan ner kakao.
Vispa sist ner vetemjöl och mjölk samtidigt. Vispa till en jämn smet.

Rör sedan, med en sked, ner den hackade chokladen och eventuellt frusna hallon.
Fördela smeten i muffinsformarna.

Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.

Om du använder muffinspanna (som jag gjorde) så låt stå i formarna tills de svalnat så de är ljumna. Ta sedan försiktigt ur dem ur formarna.

Voilá!


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail:

Blogg:

Kommentar:

Trackback