Rutiner

Jag börjar känna mig stressad över att försöka få in rutiner i vardagen åt Novalie. Det blir aldrig som jag tänkt mig och mer stressad blir jag när man läser överallt om alla andra som har barn i samma ålder som lyckas med både det ena och det andra. Jag vill inte känna mig som en misslyckad mamma! Men Novalie bestämmer alldeles för mycket över hennes egna rutiner. Ska det vara så i denna ålder? Hon är snart 5 månader och vi har egentligen inga rutiner alls. Vi har en och den har hon skapat själv. Det är att hon somnar alltid runt 2 timmar efter vi klivit upp på morgonen. Jag tycker det är så himla svårt!

Jag har rutiner uppe i huvudet men sen att genomföra dom är ju en helt annan femma. Hon bestämmer ju lite själv hur hon sover på dagarna och jag kan inte tvinga henne att sova om hon inte är trött. Jag vet inte ens hur många timmar det är bra att dom är vaken mellan gångerna. Är 3 timmar för mycket eller för lite? Eller är det alldeles lagom? Ibland är det lätt att se på henne när hon är trött och ibland ser jag inte alls.

Det är ju olika hur hon vaknar på morgnarna men tycker jag börjar se ett mönster nu. Hon vaknar ungefär 7.30 och det har hon gjort i ett par dagar. Innan det var det ju att hon kunde sova tills jag vaknade, typ.
Jag måste lära mig att gå och lägga mig i tid på kvällarna men samtidigt känner jag att när hon vägrar sova innan kl 22 så vill jag ha lite egen tid och den egen tiden brukar bli alldeles för många timmar så jag kanske kommer i säng efter tolv på nätterna. Och det resulterar ju såklart i att jag är skit trött varje morgon.
Därför skulle jag så gärna vilja att hon somnar runt 20:00 varje kväll för då har jag fått min egen stund om jag går och lägger mig runt 22:30-23:00 varje kväll. Men vad gör man om hon somnar runt 19:00 och sedan vaknar 21:00 och är super pigg? Och det är omöjligt att få henne att somna om..

Vad har ni för sov rutiner? Det skulle vara skönt att få se hur ni andra har det. Jag måste bli bättre på mat rutinerna också men viktigast nu är att hon sover som hon ska göra. Så tar jag en sak i taget annars blir det bara kattskit av alltihopa. Men så småningom, så fort jag fått henne att sova som "jag" vill eller som jag tycker är vettigt, kanske man ska säga, så börjar jag med mat rutinerna. Och då hade jag tänkt mig såhär:
När vi vaknar på morgonen så får hon gröt, blir hon inte tillräckligt mätt så får hon lite ersättning som mellis. Vid lunch lagar jag antingen någonting eller så får hon en burk med mat. Sedan får hon ersättning resten av eftermiddagen/kvällen. Så kan man utöka maten lite längre fram. Låter det dumt eller bra?

Mycket frågor och funderingar i detta inlägg men jag vet ju tammetusan inte hur jag ska bete mig.
Det här är saker man inte tänkte på när man var gravid, att man ska ta ett riktigt stort ansvar för någon och se till att hon mår bra och är pigg och glad. Jag lär också försöka få henne att sitta i gåstolen eller ligga under babygymmet lite längre stunder än vad hon gör. Jag kan inte ens lämna rummet så börjar hon gallskrika. Det tar jätte mycket på mina krafter att känna att jag inte kan göra någonting. Jag sitter rakt upp och ner med henne i soffan hela dagarna, i stort sett. Kanske lite överdrivet eftersom jag inte jämt är hemma hela dagarna men dom gånger jag är det.. Känner mig uttråkad och vet inte hur jag ska roa henne på för sätt.

Nej usch. Behöver verkligen lite stöd och hjälp i detta känner jag. Det är inte lätt att vara mamma!



Postat av: Linda

Du, det jag skrev i min blogg, hoppas att du inte tog illa upp.. Var inte menat att någon skulle känna sig stressad över det!!! Alla barn är ju olika, och man måste ju se ett mönster för just sitt barn. Jag tycker bara att det är kul att jämföra i böckerna över våran situation här hemma.. inte menat att du skulle bli stressad.

Det du skrev om sovrutionerna och egentid, jag har endast egentid på dagen då Majken sover på fm. På kvällen lägger jag henne runt 20-21 och lägger mig 30 min efter typ, skittråkit men sant, annars orkar jag inte på dagarna! :)

2010-11-09 @ 11:46:42
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: A

Nej men lilla gumman :) Jag blir inte stressad över det du skriver. Det är en tanke jag haft ett tag.. Det är ju många som skriver att dom lägger sina bebisar en viss tid osv. Inte bara du :) Jag tycker jätte mycket om att läsa din blogg för jag får ju tips därifrån så du ska inte be om ursäkt för vad du skriver heller ;)

2010-11-09 @ 11:53:52
URL: http://mammatillnovalie.blogg.se/
Postat av: Linda

okej vad bra! :) Andra mammorns blogger är ju jättekul att läsa.. även om man inte ska jämföra barnen, men som du skrev att man kan få mycket bra tips därifrån och så!

2010-11-09 @ 12:05:53
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Linda- mamma till Liam

Känn dig inte stressad! Följa bara Novalie och hennes sovrutiner vill hon sov så låt henne sova osv.. Tror det man gör lite fel att man blir stressad men jag tror man bara ska följa dom :) Sen så brukar det komma ett "mönster" när man märker vilka tider dom sover/äter osv ..

Liam sova alltid innan lunch och efter lunch när han var i den åldern eller vart det ju olika ibland. Sen gav jag honom lite lunch vid 12, mellis vid 2-3 tiden och sen kvälls mat runt 5 och sen såklart ersättning där i melllan. Så länge hon mår bra så gör du inge fel :)

2010-11-09 @ 12:48:13
Postat av: Anonym

Ett tips är att föra in mat rutinen först så brukar sömnen lösa sig själv.

Det Liams mamma skriver körde jag också när min var i den åldern.

Men ta det i eran egen takt för när man känner sig stressad blir det oftast inte som man tänkt.

Och alla är vi olika vissa är morgon människor och vissa inte.

Lycka till =)

2010-11-09 @ 13:04:01
Postat av: Sara

jag kommer inte ihåg exakt hur de av med max men jag vet att han ofta sov mellan 9-11 ungefär och sen kunde han somna vid 17-18 o de va ju inte så bra för då sov han kanske en timme.. men till slut började han hålla sig vaken längre på morgnarna o då blev de ännu senare sovstund på eftermiddagen så jag "tvingade" honom att vara vaken till efter lunch, jag började med lunch vid 11-12 tiden när han va 5,5 månad ungefär då åt han burkmat sen dyrga jag ut ganska snabbt till middag oxå, sen har jag kört lunch vid 11 för att de gör dom på dagis så behöver man inte bryta rutinen när dom börjar där. men han va jättetrött vid 10 men jag försökte roa honom o så så han fick äta först vid 11 o sen somna då kunde han sova säkert 2-3 timmar ibland o då kunde han till slut lära sig att somna för natten vid 19.. detta blev nog väldigt luddigt o konstigt men man glömmer fort :P

2010-11-09 @ 13:29:05
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: :)

prova att ge lill tjejen gröt på kvällningen också då typ vid 6 då håller hon sig mätt och kan nog somna i tid också så du får lite egen tid prova så får du se att det kommer att funka för dig....och att du känner dig stressad det kommer att bli bättre ta dagen som den kommer du e en bra mamma till novis som du brukar säga.

2010-11-09 @ 20:29:01
Postat av: :D

Välling när dom vaknar! (7-8)

Lunch kring 11-11.30.

Mellis (Ersättning, gröt, yoghurt, banan beroende på ålder) ca 14-14.30.

Kvällsmat 17-17.30

Välling vid sovning 19.00



Va ihärdig med att hjälpa henne att somna!

Kring 9 tiden om hon vaknar runt 7.

Sovning ett tag efter maten, sen kanske en stödvila innan kvällsmaten!



Det är MINA tips, men det kanske funkar för dig med..

2010-11-09 @ 22:47:10
Postat av: A

Tack så himla mycket, vad gulliga ni är! :) Ska följa era råd och se vad som passar bäst.



Och tack så mycket för tiderna du skrev upp, har suttit och funderat när en läggning är passande när hon vaknar så tidigt. Har försökt fått henne i säng vid 20 men det går inte. Hon håller ut till 22 men ska försöka till kl 21 istället.

2010-11-10 @ 11:16:52
URL: http://mammatillnovalie.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail:

Blogg:

Kommentar:

Trackback