Indonesisk kycklinggryta

Till middag/kvällsmat, även min första måltid på dagen, fick det bli en indonesisk kycklinggryta :) Mammas blir ju såklart alltid godare men den var jätte god min med ;) Älskar denna gryta, mättande och den räcker till flera måltider/matlådor. Nu har ju jag en karl som äter som en häst så det vart då ca 3 portioner fast den skulle kunna räcka mycket mer än så ;) Hihi.. Men vad gör det!! Här får ni receptet i alla fall, glömde att ta bild :(


Indonesisk kycklinggryta

Ca. 1kg kycklingfilé
3 msk mjöl
1 tsk salt
2 msk smör eller margarin
2 dl vatten
4 msk kinesisk soja
1 dl mango-chutney
1-2 krm sambal-oeleka
1 dl grädde (vispgrädde)

Gör såhär:

Blanda mjöl och salt i en stor fryspåse
Stoppa i kycklingbitarna och skaka om ordentligt så att alla bitar får mjöl på sig
Hetta upp smöret i en rymlig traktörpanna eller liknande och bryn bitarna runt om
Späd med vatten, tillsätt soja, mango och sambal
Låt sjuda under lock i ca. 40 minuter
Vänd bitarna några gånger under tiden
Tillsätt grädden och smaka av såsen med ev. salt och mango
Servera med kokt ris, riven gurka, annanas, banan och jordnötter


Personligen använde jag inte jordnötter. Men krossad annanas är ett MÅSTE, det gör så himla mycket.
Bananerna kan ni ha i när det är ca 5-10 minuter kvar av koktiden.
Annanasen lägger ni på sidan av, på tallriken. Riven gurka har jag inte heller :)
Om ni tycker att det blir en för salt smak så har bara i mer grädde och lite mer mango chutney.

Smaklig måltid ;)



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail:

Blogg:

Kommentar:

Trackback